۱۳۸۹ شهریور ۹, سه‌شنبه

از سیاست دوم

درسته تو قرآن اشداء علي الکفار و و اغلظ عليهم داريم اما به نظر مي رسه اونايي که چيزاي بيشتري از امور دنيا فهميده اند در دشمني و عداوت خودشون چندان شديد و پيگير و سرسخت نيستند. قاسم در صحنه اي از ارتفاع پست وقتي که محافظ اول هواپيما رو خلع سلاح کرده وقتي مي بينه با همون دست و پاي بسته اش تحريک کننده صحبت مي کنه نزديکش مياد و درگوشش مي گه نه اون حسينه و نه خودش يزيد بنابراين سر راهش وانسته تا شرايط از ايني که هست بدتر نشه. گفته حافظ که جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه، چون نديدند حقيقت ره افسانه زدند، اگه واقع بين باشيم با شدت و ضعفهايي در مورد همه صدق مي کنه. در واقع آدمهاي بزرگ و انديشمند مثل اينه که دشمني و مخالفتشون يک جور بازي و ظاهريه. بغض و کينه دروني ندارند بسته به شرايط تعارضها و اصطکاکهايي براشون پيش مياد. وقتي مي خوان از دالان تنگ دنيا بگذرند فقط سرشونو پايين مي گيرند که به جايي گير نکنه.

شبکه دو الان مستندي درباره رجايي و باهنر نشون مي داد. اين که هر دو متولد سال 1312 يکي در قزوين و ديگري در کرمان بوده اند. رجايي پشت ميکروفون ايستاده در کنار آيت الله خميني که نشسته بود صحبت مي کرد و خودشو شاگرد امام و فرزند ملت که با رأي بالاي ملت به عنوان رئيس جمهور انتخاب شده معرفي مي کرد. در خودم علاقه و احترام و دلبستگي نسبت به شهداي هشتم شهريور احساس مي کنم. اما اين باعث نشده در طرف مقابل نسبت به شهداي نوزدهم بهمن همون سال احساس نفرت داشته باشم يا بي اعتنا از کنارشون بگذرم. اشرف رجوي و موسي خياباني هم جزو نيروهاي انقلاب بودند و مي شه تصور کرد افکار و انگيزه هاي مثبتي براي جامعه ايراني داشته اند. اما تضاد وابسته به موقعيت اين دو صف را به شکل شديدي در برابر هم قرار داد و تلفات و رنجهايي به ملت وارد کرد که شايد بهتر بود اتفاق نمي افتاد.

جالب اينجاست بعد از گذشت حدود سي سال هنوز اين بدبينيها و متهم کردنهاي دوطرفه اتفاق مي افته و بازار گرمي هم داره. يک طرف اسمش مي شه مرتجع و ديکتاتور و مافياي قدرت و چماقدار اون طرف هم اسمش مي شه مزدور بيگانه و خودفروخته و غربزده. هر دو هم در اين تصويري که از طرف مقابل دارند کاملاً مطمئن و جدي هستند و هزار جور برنامه و استراتژي براي مقابله و ادامه راه در سر دارند. خيلي مشکله از اين اوهام دست برداريم و سعي کنيم کمي ديدگاه طرف مقابل رو درک کنيم؟ به جاي اين همه هزينه دادنهاي دوطرفه راحت تر نيست کمي احتمال بديم طرف مقابل هم ممکنه صادق و خيرخواه و مثبت باشه اما تنها داره به روش خودش عمل مي کنه. در واقع هرکس به زبان خودش درخواست انگور مي کنه. به جاي اين همه شاخ و شونه کشيدن سعي کنيم روشش رو بفهميم و اصلاح و همراهيش کنيم. خوب اين روش هيجانش کمتره و موجهاي عامه پسند بلند نمي کنه اما اگه دورانديش باشيم هزينه کمتر و نتيجه بهتري داره.

مي زند پس لب او کاسه شير
مي کند چشم اشارت به اسير

چه اسيري که همان قاتل اوست
تو خدايي مگر اي دشمن دوست

بيستم رمضان مصادف با نهم شهريور يه سالي

هیچ نظری موجود نیست: